משחקים ולומדים

כתבה זו מציגה את הרציונל הפדגוגי שעומד מאחורי פיתוח מצגות המשחק במתמטיקה באתר "פרזנטציה בריבוע".

רותי כהן, צוות מתמטיקה – מטח, ועדי סימון בר – מנהלת הפיתוח של אתר "פרזנטציה בריבוע".

משחקים הם כיף!  

אבל הם יכולים להיות גם הרבה יותר מזה.

למידה באמצעות משחקים הוכיחה עצמה בהזדמנויות רבות כבעלת ערך מוסף אמתי לתהליך הלמידה. במקרה שהמשחק יועד למטרה זו, אזי תוך כדי משחק וחשיבה עליו, עשויים התלמידים להגיע לתובנות שהן בעלות ערך מתמטי ורלוונטיות לתחומי למידה מתוך תכנית הלימודים. ככל שיגיעו בעצמם לתובנות כאלה, הבנת הידע, ההפנמה ויכולת היישום יתחזקו ויתבססו.

יתרון נוסף בלמידה באמצעות משחק הוא המוטיבציה הגבוהה של התלמידים. מתוך רצון בסיסי להצליח ולנצח, יקדישו התלמידים מאמץ ומחשבה כדי להפעיל שיקולים מושכלים ולמצוא שיטות יעילות שיאפשרו להם לגבור על הקבוצה היריבה.

לאחרונה צילמנו סרטון בכיתה ב' בבית ספר "שדות יואב", המתעד שימוש בכיתה במצגת המשחק "מה במשבצות". מדהים לראות עד כמה התלמידים נהנים מהחוויה. נדמה שהם היו עסוקים כל כך במשחק עצמו, שבכלל לא שמו לב שהם גם לומדים תוך כדי התהליך.

ייחודם של השיעורים באמצעות מצגות המשחק, מעבר להנאה שבמשחק עצמו ולמוטיבציה שהוא מעורר, הוא שהמצגות מעודדות את התלמידים לחשוב, לתמלל את תהליך החשיבה שלהם, ולנהל שיח על הפעולות המתמטיות. מעצם מהותו, משחק עם התלמידים מחייב דיבור. הדיבור עוזר למקד את תשומת לבם של התלמידים בעשייה שלהם וכן מסייע למורה לברר את רמת הידע של תלמידיו, כל זאת בדרך רגועה ומשוחררת. השיחה על המהלכים במשחק מחזקת את יכולתם של התלמידים לשחזר בדמיון את הפעולה שעשו ולנמק אותה.

לדוגמה, במצגת תפוס את המרובע התלמידים משחקים משחק מסלול כיתתי העוסק בשמות המרובעים, בתכונותיהם, ביחסי ההכלה ביניהם, בבנייה ובמדידות. כל קבוצה מיוצגת על ידי חייל על לוח המשחק, שאותו ניתן לגרור לאחר לחיצה על הקובייה, לפי מספר הצעדים שהיא מורה. ממש כמו משחק מסלול בקופסה.

המשחק דורש התמצאות ויכולת מיון והתאמה. במהלך המסלול מתאימים התלמידים כרטיסי תכונה למרובע המתאים, מבצעים משימות בנושא ומנמקים בעל פה את בחירותיהם. בדרך זו המשחק משמש כלי לחזרה ולהעמקה בנושא המרובעים – שיום, בנייה, תכונות ומדידות – ומעודד חשיבה מסדר גבוה.

אחד האתגרים בהוראת המתמטיקה הוא לפתח לומד עצמאי המסוגל לנתח,  לשער השערות, לטעון טענות, לנמקן ולתקשר באופן מתמטי (תכנית הלימודים,  קובץ מבוא התכנית, עמודים 5-4 ו-12-11). דוגמה נוספת למצגת שנועדה להתמודד עם האתגר הזה היא חזקות בכוורת. במצגת זו מתרגלים התלמידים את נושא החזקות וחוזרים על המונחים הקשורים בנושא – חזקה, בסיס, מעריך וגורם –  בעזרת משחק "כבישת שטחים" חווייתי ומאתגר.

גם כאן התנועה מתאפשרת באמצעות לחיצה על קוביית המשחק, גרירה של חיילים על לוח המשחק, ולחיצה על כפתורים לקבלת משימות. אם מגיעים על לוח המשחק למשושה שעליו מופיע מספר, על הקבוצה לומר תרגיל חזקה שתוצאתו שווה למספר. אם מגיעים למשושה שעליו מופיע תרגיל חזקה, על הקבוצה לומר את תוצאת התרגיל המתאימה. אם הקבוצה פותרת נכון את המשימה, נציג שלה מגיע למצגת וגורר דסקית בצבע הקבוצה כדי לכסות בה את המשושה. מטרת המשחק היא לכסות את המשושים במספר דסקיות גדול ככל האפשר.

גם במשחק זה הוספנו שקופיות משימות הכוללות שאלות שבעזרתן מבססים התלמידים את המונחים החדשים שלמדו, חוקרים תופעות ומנהלים דיונים בנושא החזקות.

דוגמה נוספת, במצגת סכומים כמכפלות התלמידים חוקרים בדרך חווייתית סכומים של שלושה מספרים עוקבים.

בסוף השיעור המתוקשב התלמידים יגיעו למסקנות הבאות: כל סכום של שלושה מספרים עוקבים מתחלק ב-3, וכל סכום זוגי של שלושה מספרים עוקבים מתחלק ב-6. בנוסף, הם ינסו לנמק את הטענה ולהצדיקה.

המצגות באתר מציעות מסגרת לפיתוח מיומנויות התורמות לאוריינות מתמטית ולקישורה עם תחומי חיים חשובים אחרים. הסביבה מעודדת את הלומדים לחקור תופעות, להעלות רעיונות, לבדוק אותם, לייצג מודלים מתמטיים ולהוכיח את יעילותם לתיאור הסיטואציה.

בחלק משלבי המשחקים במצגות, הטכנולוגיה נותנת משוב ומאפשרת היענות לרעיונות ולשאלות של הלומדים. בחלקים אחרים העדפנו להשאיר לתלמידים ולמורה את השיפוט והבקרה על נכונות המהלכים. זאת כדי לעורר את תלמידי הקבוצה המשחקת לנמק את דרך עבודתם מחד גיסא ואת כושר השיפוט של הקבוצה הנגדית מאידך גיסא, ומתוך ההבנה שהשחקנים הראשיים הם התלמידים בהכוונת המורה, ולא הטכנולוגיה.

המצגות באתר ניתנות לצפייה חינם, וניתן אף להוריד אותן למחשב האישי ובכך לאפשר שימוש בהן גם ללא חיבור לאינטרנט.

כדי שתוכלו להשתמש במצגות בדרך הטובה ביותר, צירפנו בהנחיות להפעלה של כל אחת מהן קובץ ובו המלצות טכניות ודידקטיות להפעלת המצגת. 

באתר תוכלו למצוא מגוון מצגות במתמטיקה בנושאים שונים מתכנית הלימודים, הבנויות כמשחק כיתתי.

מי בא לשחק?