מצגות בנושא "האחר הוא אני"

איך ללמד את התלמידים עקרונות של סובלנות וקבלה הלכה למעשה? אילו מצגות באתר יכולות לשרת את המטרה הזאת?

בעקבות השקת תכנית "האחר הוא אני" במשרד החינוך החלה באתר "פרזנטציה בריבוע" תנופת פיתוח תכנים אשר יעודדו סולידאריות, סובלנות ורגישות לצרכיו של האחר. האתר, שהוקם בשיתוף עם הסתדרות המורים – הקרן לקידום מקצועי ומטח, מציע למורים מצגות אינטראקטיביות בתחומי דעת שונים להוראה בכיתה, במטרה ליצור חוויית לימוד מיוחדת. המצגות משלבות סרטונים, קטעי אנימציה, קריינות, מוזיקה ותמונות באיכות גבוהה, ומגבירות את המעורבות של התלמידים בתהליך הלמידה. כך אפשר ליהנות מיתרונות ההוראה הפרונטלית ומיתרונות הלמידה המתוקשבת גם יחד. כל המצגות מלוות בהנחיות מפורטות על מערך השיעור בכיתה, והשימוש בהן מתאפשר גם ללא חיבור לאינטרנט, ובהפעלה פשוטה וידידותית למורים.

באתר מצגות שונות אשר נותנות ביטוי לערכים של שוויון, ערבות הדדית ואכפתיות. בתחום החינוך החברתי, לדוגמה, פותחה מצגת לכיתות ד-ה, שעוסקת בקבלת השונה, ומטרתה לעודד את התלמידים להתייחס להבדלים בין אנשים בדרך לא-שיפוטית, לכבד את המגוון האנושי ולהרגיש מיוחדים בזכות מה שהם. במצגת מופיעות תמונות של ילדים הנבדלים זה מזה מבחינת מגדר, צבע עור, יכולת גופנית וכדומה. לאחר דיון במליאה או בקבוצות שנובע מהתמונות, התלמידים צופים בשני סרטונים – האחד מגולל את סיפורה הכואב של עולה מאתיופיה, והשני עיבוד לספרו של הנס כריסטיאן אנדרסן "הברווזון המכוער" – אשר מהווים קרקע פורייה להמשך הדיון על היחס של החברה לשונות. כדי לעורר אמפתיה כלפי תלמידים שלועגים להם בגלל שונותם, המצגת מעוררת את השאלה מה מרגישים ילדים שיש להם מאפיינים שונים משל השאר. תלמידים מגיעים אל המצגת כדי לסמן את הרגשות האפשריים.

כדי להוביל לשינוי התנהגותי של ממש פותחה המצגת האדם האכפתי, שמיועדת לכיתות ד-ה. השקופיות במצגת מזמינות את התלמידים לחקור התנהגויות מתחשבות (כגון: פרגון ועזרה הדדית) והתנהגויות לא מתחשבות (כגון: רכילות ואלימות פיזית), במטרה לעודד התנהגויות שיוצרות בכיתה ובבית הספר אווירה נעימה ומכבדת. בתחילת המצגת מופיעה שקופית המאפשרת ליצור סקר כיתתי שימפה את מידת הופעת ההתנהגויות הלא-מתחשבות בכיתה, מנקודת מבטם של התלמידים. שואלים את התלמידים באיזו מידה תלמידי הכיתה מתנהגים בצורה מתחשבת, והם מתבקשים לדרג את מידת ההתנהגות המתחשבת על סקאלה שבין 1 ל-10, כאשר 1 משמעו שלרוב התלמידים בכיתה לא אכפת כלל זה מזה ו-10 משמעו שההתנהגות של רוב התלמידים מבטאת אכפתית והתחשבות. הזנת תשובותיהם למצגת מעלה גרף שמייצג את התפלגות התשובות. לאחר מכן, המצגת מעודדת את התלמידים לבחור התנהגות אחת שאותה היו רוצים למגר, והתנהגות שהיו רוצים לאמץ במקומה.

בתחום האזרחות, אפשר למצוא באתר מצגות שמטרתן לעודד שיח דמוקרטי וכבוד לחלשים בחברה. המצגת פלורליזם – האחר הוא אני, לדוגמה, המיועדת לכיתות כיתות ו-ט, מציגה את המגוון שחברה הישראלית, המורכבת מאזרחים יהודים וערבים, חילוניים ודתיים, יהודים שהגיעו מארצות שונות, ערבים בני דתות שונות וגם מהגרי עבודה ופליטים. המצגת כוללת כמה שאלות רב ברירה, שמטרתן לבדוק עד כמה התלמידים פתוחים ומוכנים לקבל את השונה. התלמידים יכולים להגיע למצגת, לסמן את תשובתם ולקבל משוב.

בסוף המצגת התלמידים מתבקשים להכין פלקט שיעודד פלורליזם ורבגוניות. התלמידים בוחרים תמונת רקע מתוך 3 תמונות שמופיעות בשקופית, הם כותבים משפט שיעביר את המסר שלהם בנושא פלורליזם ורבגוניות, ולוחצים על כפתור שמציג את הפלקט שיצרו. את התוצר אפשר להדפיס ולתלות במסדרונות בית הספר.

מצגת נוספת באזרחות עוסקת בשוויון בתעסוקה. במצגת זאת התלמידים מתבקשים להיכנס לנעליו של מנהל בית מלון גדול, אשר זקוק לפקיד קבלה, ולבחור עובד מבין חמישה מועמדים מוכשרים לתפקיד: גבר מבוגר, אישה חרדית, אישה אתיופית, גבר ערבי וגבר בעל מוגבלות. הבחירה של התלמידים מציפה את הסטראוטיפים שקיימים בחברה, ומאפשרת עיסוק בחוק שוויון ההזדמנויות בעבודה.

בסוף המצגת התלמידים מעצבים פוסטר כיתתי לקידום שוויון הזדמנויות בעבודה. הם בוחרים תמונת רקע, מנסחים סיסמה לקידום שוויון הזדמנויות בעבודה וכותבים אותה במצגת בתחתית התמונה שבחרו.

הטמעה של ערכי הסובלנות וקבלת האחר אינה מתרחשת בן יום. כדי להשיג שינוי ממשי נדרש תהליך, שכולל הגברת המודעות, שבירה של סטראוטיפים, ורכישת כלים מעשיים להתנהגות אחרת. השימוש במצגות "פרזנטציה בריבוע" יכול לסייע ולתמוך בתהליך.