מספרים את סיפורו של מרטין לותר קינג – לקראת יום זכויות האדם הבינלאומי

מצגת במודל של "שעת סיפור", שבאמצעותה ניתן להחיות בכיתה את סיפורו של המנהיג שלחם למען שוויון לאפרו-אמריקאים בארה"ב בשנות ה-50 וה-60.

אביב צמח, צוות אזרחות, ועדי סימון בר, מנהלת הפיתוח של אתר פרזנטציה בריבוע

כמדי שנה, יום זכויות האדם חל ברחבי העולם ב-10/12/2013, היום שבו קיבלה האספה הכללית של האומות המאוחדות את ההכרזה האוניברסלית על זכויות האדם. לפי ההכרזה, כל בני האדם נולדו שווים וחל איסור להפלות לרעה בני אדם על רקע מין, גזע, לאום, דת, מעמד ואמונה. יום זה מהווה הזדמנות להעלות את המודעות בקרב התלמידים לזכויות היסוד הטבעיות שיש לכל אדם מרגע לידתו ועד מותו, להזכיר את הפרתן החוזרת ונשנית בכל מדינות העולם, ובכך להעמיק את המאבק למען צדק, כבוד ושוויון.

לציון יום זכויות האדם הבינלאומי בחר השנה צוות אזרחות לפתח מצגת אינטראקטיבית לכיתות ה-ט על דילמות מחייו של מרטין לותר קינג. המצגת פותחה במסגרת האתר פרזנטציה בריבוע, שהוקם על-ידי הסתדרות המורים – הקרן לקידום מקצועי ומטח, במטרה לספק למורים כלים לחוויית לימוד עשירה בכיתה.

המצגת "מרטין לותר קינג" נועדה לתת למורה כלי עבודה מזמין ומעניין, שבאמצעותו אפשר להחיות בכיתה את סיפורו של המנהיג שלחם למען שוויון לאפרו-אמריקאים בארצות הברית בשנות ה-50 וה-60. בחרנו לעשות שימוש במתודה של "הרחקת עדות", אשר מסייעת פעמים רבות לעסוק בסוגיות שנויות במחלוקת, ובאותה העת לחשוף את התלמידים בפני פרק מעניין בהיסטוריה של המאבק על הזכות לשוויון ולהכיר להם מנהיג חשוב של המאה ה-20.

הפעילות כולה נבנתה בהשראת הספר מרטין – סיפור חייו של מרטין לותר קינג, של הסופרת תמר ורטה-זהבי, ומשולבים בה קטעים ממנו וכן איורים מקסימים מתוכו, של המאייר דיוויד הול. המצגת בנויה במודל של "שעת סיפור": יש בה קטעים מהספר, שהמורה יכול/ה להקריא לתלמידים או להשמיע ממנה הקלטה מוכנה, ושקפי הפעלה אשר מערבים את התלמידים בסיפור. המצגת מבקשת לחדד כמה מן הדילמות הערכיות הניצבות בפניו כאדם וכמנהיג, וזאת בעזרת דיון מונחה בכיתה. היא מאתגרת את התלמידים לשאול, לבדוק, להשוות ולמצוא דרכים לא אלימות למימוש זכויות אדם.

כדי לעודד מעורבות פעילה באמצעות לקיחת החלטות מעשיות, התלמידים נקראים לקחת חלק בקבלת ההחלטות של מרטין לותר קינג בשלבים שונים בחייו ובהתמודדות עם הקשיים שהוא חווה כילד, כנער וכבוגר הסובל מאפליה לרעה. בצמתים שונים בחייו, התלמידים נשאלים כיצד עליו לפעול, וכיצד הם עצמם היו נוהגים במקומו. בכיתה מתקיים סקר עמדות, אשר את תוצאותיו אפשר לראות על גבי המצגת.

ברקע התלמידים נחשפים לקונטקסט ההיסטורי שבו פעל מרטין לותר קינג -למשל, פעילות ארגון הקו-קלוקס-קלאן וההתנקשות בחיי נשיא ארצות הברית, ג'ון קנדי – וכן להשפעתו של מרטין לותר קינג על היחס כלפי אפרו-אמריקאים עד ימינו.

אנו מקווים כי שיעור שיתבסס על המצגת ידגיש את חשיבות הזכות לשוויון, יעשיר את ידיעותיהם של התלמידים ויאפשר לעבור גם לסוגיות אקטואליות.

רצה המקרה והמצגת עולה לאוויר בסמיכות למותו בשיבה טובה של נלסון מנדלה, מנהיג וסמל נוסף למאבק על השוויון בין שחורים ללבנים ברחבי העולם.

נלסון מנדלה נאבק למען שוויון וביטול ההפרדה הגזעית בדרום אפריקה, ואף שימש כנשיא דרום אפריקה בשנות ה-90. כמו מרטין לותר קינג, גם נלסון מנדלה היה חתן פרס נובל לשלום, וחותמם של שני אישים אלו על המאבק נגד גזענות בעולם ימשיך להשפיע עוד זמן רב.

מעוניינים להתנסות? לחצו כאן למעבר למצגת.

כבכל מצגת באתר, גם הפעם מצורף מדריך מפורט למורה להפעלתה בשיעור.